Turnen bij juf Elise
De kleuters van de kikkerklas gaan elke maandag en vrijdag gaan turnen bij juf Elise.
Juf Elise zorgde voor enkele leuke sfeerbeelden.
STRAPdag!
Op vrijdag 20 september was het STRAPDAG. Elke kleuter en leerling kreeg een strapbandje. JOEPIE!
Vanmorgen mochten we dansen op het straplied. En we maakten een mooie wandeling naar het grote park van Ardooie. Met de fluojas aan!
Thema 'Coco kan het'
De voorbije 2 weken werden we in de kikkerklas ondergedompeld in de wereld van 'Coco'.
Coco is een vogel die meer in zijn mars heeft dan hij denkt!
Volgende activiteiten kwamen aan bod:
- Het prentenboek 'Coco kan het ' en ‘Coco en het gekke ding’ , voorgelezen door de juf
- Probleemoplossend denken: Hoe kunnen we een ballon laten ontploffen zoals in het verhaal van Coco en het gekke ding?
- Lied herhalen ‘Coco kan het’ (op melodie van Broeder Jacob) :
Coco kan het, coco kan het,
’t was erg hoog, ’t was erg hoog,
Maar nu kan hij vliegen, maar nu kan hij vliegen
In een boog, in een boog
- Kennismaking met het krullenbollenlied. Dit lied zullen we telkens zingen en dansen als we met Krullenbol werken in de kikker-en uiltjesklas.
- Aanleren van een correcte pengreep
- Het tellen oefenen met veren
- Digitale geletterdheid: Werken met de iPads
- Digitaal verhaal beluisteren 'Coco kan het' en ‘Coco en het gekke ding’
- Voorstellen van Babbeleend. Op de speelplaats zit er een grote eend op de bank. De kleuters kunnen hier terecht als ze iets willen vertellen of kwijt willen.
- De verhalen 'Coco kan het' en ‘Coco en het gekke ding’ , verteld door de kleuters. De juf stelt gerichte vragen.
- Experimenteren met muziekinstrumenten en spelen op het ritme van het lied ‘Coco’.
- Oefenen van patroon: rijgen van een ketting met 2 kleuren
- Schrijfmotoriek: tekenen van veren op de vogel
- Stappenplan van een vogel tekenen: uitknippen en kleven. Daarna schilderen de kleuters ook een vogel a.d.h.v. het stappenplan.
- Rumi en Romi kwamen langs op onze school! Ze stelden de ‘stopkracht’ voor.
STOPKRACHT
Teken: Stopteken met de hand.
Verbalisering: ‘Stop, hou op.’
Stopkracht helpt ons te stoppen.
Vb. Niet voor je beurt praten of vinger opsteken voor je wil reageren.
Stopkracht leert ons onszelf inhouden zodat we toekomen aan ons werk en kunnen leren.
- We gingen ook terug gaan turnen op maandag en vrijdag bij juf Elise.
- We genoten van het mooie weer en gingen gaan spelen op de avontuurlijke grote speelplaats.
- We tekenden met krijt op de speelplaats. We probeerden om een vogel te tekenen en ook een kindje.
Welkom in de kikkerklas bij juf Jolien.
Welkom aan alle kleuters van het tweede kleuter, al de kleuters zijn meer dan welkom in de kikkerklas van juf Jolien.
In de kikkerklas zitten er 17 kleuters, en ook onze klaspop Loeloe is een vast onderdeel in de klas. Dit jaar werken we met de totaalmethode van 'Dag Loeloe!'
Wat hebben we allemaal gedaan in de eerste schoolweek?
- Kennis gemaakt met de klas, de juf, de afspraken en de hoekjes
- Kennis gemaakt met onze klaspop LoeLoe
- De verjaardagskalender geknutseld
- Onze werkjeszakken mooi versierd met Loeloe
- Kennis gemaakt met het digitale bord en de chromebooks/laptops
- Lied 'Hallo allemaal, wat fijn dat je er bent' en versje 'dagen van de week' aangeleerd
Ook hebben we al gegrond met Rots en Water:
STERKE VOETEN
STERKE BENEN
STERKE BUIK
ADEM IN
ADEM UIT